Populäraste

Allt om Polestar 2 vs. Tesla Modell 3

DESIGN, PRESTANDA, INREDNING OCH TEKNIK, PRISSÄTTNING OCH TILLGÄNGLIGHET

Stjärnor i reconsioner

DESIGN

Introducerad i mars 2016 tog Tesla Model 3 företagets designsprog i en slående ny riktning. Den sticker ut med svävade strålkastare och en låg huva, en funktion möjlig eftersom en elektrisk motor är markant mindre än en bensinbrännande motor. Den långa, välvda taklinjen bidrar till att skapa en generös mängd utrymme för fem passagerare och deras redskap. Utan bak lånar det styling signaler som horisontella ljus kopplade av en remsa av krom trim från den större modell S och modell X , men det är inte en kol kopi av heller. Tesla undvikde den ryska docktypsinriktningen mot styling som många av sina konkurrenter fastnar i.

Den Polestar 2 avger Volvo vibrafon, och det är inte en tillfällighet. Det utvecklades från 40.2-konceptet Volvo introducerade i Göteborg, Sverige, huvudkontor 2016. Liksom designstudien rider den lite högre än en vanlig sedan. Den högre rytthöjden påminner oss om den begränsade upplagan S60 Cross Country som vi körde 2015. Att lägga till markklarhet gjorde det enklare för ingenjörer att integrera ett skrymmande batteri i chassit. Slutresultatet är en särskiljande, segmentböjande design som blursar linjen mellan en crossover och en sedan.

PRESTANDA

Tesla erbjuder tre versioner av modell 3 som heter Mid-Range, Long Range och Performance. Den mid-range bilen levereras med ett 62-kWh litiumjonbatteri som levererar upp till 264 miles avstånd. Den är utrustad med en enda elektrisk motor monterad över bakaxeln, så det är bakhjulsdrift. Tesla har inte släppt ut bilens hästkraftsproduktion, men citerar en 0-till-60-mph-tid på 5,6 sekunder.

Därefter är Long-Range-modellen, som endast erbjuds med dubbelmotorig fyrhjulsdrift. De två motorerna drar elektricitet från ett större batteri på 75 kWh, som lagrar tillräckligt med el för upp till 310 mil avstånd. Extra kraft – Tesla har inte angett hur mycket av det – sänker sin noll till 60-mph tid till 4,5 sekunder. Slutligen håller den övergripande toppmodellen 3-prestanda lång räckvidds 310-milsintervall, men skottar till 60 mph från ett stopp på 3,3 sekunder vilket är i nivå med några av de hetaste prestanda bilarna på planeten.

Även om Polestar inte har meddelat en dedikerad prestationsinriktad modell, erbjuder den ett prestationspaket som buntar en fastare upphängning, större bromsar från Brembo och specifika aluminiumsfälgar inslagna av sportdäck. Prissättning för prestationspaketet har inte meddelats än.

INREDNING OCH TEKNIK

Teknik är en integrerad del av varje Tesla, och 3 är inte annorlunda. Företaget lade en 15-tums TV-liknande pekskärm på instrumentbrädan och grupperade alla bilens nyckelfunktioner inuti den för att minska distraktionerna – och komplexiteten under tillverkningsprocessen – till ett strikt minimum. Denna layout tar minimalistisk kabinettdesign bilverkare flyttar mot höga förväntningar eftersom skärmen ersätter en stor majoritet av knapparna, växlarna, knopparna och stjälkarna som vanligtvis finns i en bil. Tidiga kunder klagade över allvarliga problem med byggkvaliteten , men i början av 2019 verkar Tesla mest ha funderat på hur man monterar modell 3 på ett tillförlitligt sätt.

Förbättrad autopilot är tillgänglig för $ 5 000. Det lägger till åtta kameror, 12 ultraljudssensorer och en framåtradar som tillåter bilen att byta banor, läsa hastighetsgränssnittsskyltar, navigera motorvägsavbrott, bromsa om det upptäcker en kollision är nära förestående och parkera sig själv. Systemet är semi-autonomt, vilket betyder att förare måste vara varna hela tiden.

Modell 3 använder inte en nyckel eller en nyckelfob. Istället använder ägare sin smartphone för att låsa eller låsa upp bilen via Bluetooth-signal. Tesla tillhandahåller fortfarande ett backupalternativ i form av ett NFC-kort som låser upp och startar bilen.

De 2 invigdar ett Android-baserat infotainment system som senare kommer att spridas till andra modeller , inklusive medlemmar i Volvos portfölj. Den visas på en ramlös, 11-tums pekskärm ansluten till instrumentpanelen. Föraren står inför ett digitalt instrumentkluster, vilket ger kabinen en högteknologisk känsla, men Polestar har inte utelämnat konventionella knappar och stjälkar. De 2 behåller särskilt en volymreglage på mittkonsolen. Vi har inte satt inne i bilen ännu, men den bättre än genomsnittliga byggkvalité som vi har upplevt i de senaste Volvo-modellerna liggerbra för Polestars första massproducerade modell.

Polestar har inte avslöjat vilka elektroniska drivhjälpmedel det kommer att erbjuda på 2 än. Det lovar att bilen är kompatibel med telefon-och-nyckel-teknik, vilket gör att bilen delas så enkelt som att skicka ett textmeddelande.

PRISSÄTTNING OCH TILLGÄNGLIGHET

Tillverkad i Kalifornien är Tesla Model 3 tillgänglig nu över hela USA. Mid-range, bakhjulsdriftmodellen börjar på $ 42,900, och köpare är berättigade till $ 3,750 skattekredit. Tesla förlorade hela $ 7,500-krediten efter att ha levererat sin 200.000: e bil. Long Range-versionen med dubbelmotorig fyrhjulsdrift medför ett baspris på 49,900 dollar, medan prestandaversionen av topp-topp börjar på 60,900 dollar. Tesla kommer att släppa en introduktionsmodell som kostar närmare 35 000 dollar före utgången av 2019.

Polestar 2-produktionen börjar i början av 2020 i en ny anläggning i Kina. Prissättningen börjar vid 63 000 dollar under det första produktionsåret, eftersom Polestar bara bygger en exklusiv variant som heter Launch Edition. Många köpare kommer att vara berättigade att göra anspråk på hela $ 7,500 skattekredit. Efter det första året kommer Polestar släppa mer prisvärda varianter av de 2 som borde börja i närheten av $ 40 000 innan incitamentet går in i ekvationen.

Bilister kommer att kunna prenumerera på de 2 via en Polestar-specifik version av Care By Volvo prenumerationstjänsten. Villkoren, villkoren och prissättningen har inte släppts ännu, men vi vet att företaget bekvämt buntar bilbetalning, försäkring, underhåll och till och med slitage i en fast månadsavgift. Det är en tjänst som Tesla inte erbjuder – än.

Redaktörernas rekommendationer

  • Google och Volvo hjälpte Polestar hantverk sitt svar på Tesla Model 3
  • Tesla förnyar prissättning, namngivningssystem för modell S och modell X
  • Amazon pluggar in med 700 miljoner dollar investeringar i eluppsamlingsföretaget Rivian
  • Tesla tillkännager slutligen $ 35.000 Model 3, flyttar till online-bara försäljningsmodell
  • Tesla kommer att avbryta modell S och Modell X-bilar med tillträdesnivå på 75 kWh

Du vet förmodligen lite om Polestar nu – det racingteam som blev Volvos stämningsarm, som blev ett fristående elprestandemärke 2017. Du kanske till och med har tittat längtarit på företagets första bil, Polestar 1 , en 600bhp plug-in Hybrid Coupe kostar 155 000 euro och begränsas till 1 500 enheter. Men uppriktigt sagt är 1 bara ögonsocker – i Polestars huvudplan är 2 den som spelar roll.

Det här är Polestars Tesla Model 3-rival, och det skyller inte bort från faktumet heller, namnet kontrollerar modell 3 i den fjärde raden i sitt pressmeddelande. Och varför skulle du inte? Tesla är nära att sälja 500 000 per år av sin första massmedia EV eftersom den erbjuder ett utbud på över 300 miles, det är snabbt, det appellerar till teknikälskare och det är relativt överkomligt. Polestar har tagit anteckningar.

Den 2 är en allelektrisk, 4WD, fem-dörrssalongformad hatchback – eller “fastback” enligt Polestar – med ett 311 milsintervall från 78kWh-batteriet, 402bhp och en 0-62mph-tid på mindre än fem sekunder. Som jämförelse har den långväga, AWD Model 3 (som inte är den 444bhp M3-rivalingsprestandeversionen, förresten) ett 338 milsintervall (det längsta av någon WLTP-certifierad EV) från dess 74kWh-batteri, 341bhp och 0-62mph på 5,1 sekunder. Spot några likheter? Inte att vi klagar du förstår …

Och då är priset. Lanceringsversionen av Polestar 2 (den enda som är tillgänglig för det första produktionsåret, som börjar i början av 2020) kostar 59 900 euro, även om Polestar kommer att erbjuda en abonnemangsplan (priser TBC) som inkluderar en månadsbetalning som täcker allt förutom laddning. Den långväga, AWD-modellen 3 börjar på 58 800 euro. Men både Tesla och Polestar lovar oss att billigare, ca € 40.000, kommer modeller av deras respektive bilar att följa, förmodligen år 2021.

Kan inte bestämma var du ska sätta dina pengar på? Låt oss flytta konversationen till design. Medan Modell 3 ser lite generisk ut, vilken typ av bil en 10-årig kan doodle, är Polestar mycket skarpare – alla lärde sig veckor och svensk minimalism. Volvo-fansen där ute har upptäckt att detta är nästan identiskt med Volvo 40.2-konceptet från 2016 , med undantag för tillägg av mindre, mer aeroffektiva, framlösa vingspeglar – ett Polestar-patent, inte mindre – och en fullbredd ljusstång vid tillbaka.

Det finns en bestämd likhet med Peugeot 508 i galleravdelningen, vilket är ingen dålig sak, och du kommer att märka den upphöjda ståndpunkten, som, trots att den är lindrig avskräckande först, verkligen ger mycket mening. Om du vill behålla markfrigånget och inredningsytan, men tömmer en skiva batterier under golvet, så är det helt enkelt vad du hamnar med. Det jagar inte SUV-mode, det är logiskt.

Polestar har inte glömt det är heller racingsrötter. Ett valfritt prestandapaket lägger till Ohlins spjäll som kan justeras manuellt, Brembo bromsar fram och 20-tums smidda hjul. Det lägger också till guldventilhylsor och guldbälten, för att låta dina vänner veta att du har beställt den snabba.

Invändigt, till skillnad från Polestar 1, är det en genuin avvikelse från nuvarande Volvo-interiörer, dominerad av en 11-tums porträttskärm. Den spännande nyheten här är att den är den första bilen som körs på Googles integrerade Android-operativsystem, vilket i grunden innebär att du kan använda Google Maps och Google Voice Control och det är alltid anslutet till Internet för uppdateringar av Tesla-stilen. Skärmens layout är super enkel – fyra plattor – så det är lätt att peka den bit du vill ha när du undviker en älg på en snöig svensk bakväg. Framför dig, en digital instrumentdisplay, men ingen skön grafik, bara vad du behöver – din hastighet, batterilängd och det är det.

Det finns också smarta handen överallt. Den underbelagda flytande kanten på mittkonsolen, en Polestar-stjärnlogo projiceras på taket och – få det – det erbjuds med en Veganinredning, fri från animaliska produkter … även om läder är ett alternativ om du verkligen bryr dig inte. Andra intressanta funktioner inkluderar att använda en telefon som en nyckel, så du kan dela nyckeln med den som du litar på och aldrig behöva spendera 20 skrämmande minuter att vända huset upp och ner när du är sen till jobbet. Om din telefon är i fickan är du in och du är borta.

Vad tror du på internet, är Polestar 2 en värdig rival med Tesla Model 3? Vilken skulle du köpa? Någon annan känner en dragkörning som händer?

Tesla Modell 3 mot Polestar 2

Bland elektriska bil rivaliteter, kan traditionella roller ibland uppvisas.

Det är fallet för brandbrand Tesla Model 3, som spelar en obekant roll som etablerad rival mot Volvos elbil uppstart, Polestar 2.

Tesla Model 3 har varit på försäljning i USA sedan 2017, och Polestar 2 kommer inte fram till USA fram till sommaren 2020. Men de två kommer att kvadras mot varandra i pris och sortiment, kundupplevelse och uppmärksamhet.

Så här går båda priserna enligt utgiven information:

Tesla Modell 3 mot Polestar 2

Räckvidd och kraft

Med Polestar 2 har Volvo sitt första batteri elbil med ett intervall längre än 200 miles. Volvo tillkännagav vid 2019 Geneva Motor Show att Polestar 2 skulle ha en rad 275 miles från sitt 78-kwh litiumjonbatteri. Det är mindre än den långdistansmodell 3, som erbjuder mer än 300 miles avstånd från sitt 75-kwh-batteri, men mer än mitt- och standardbatteriet Modell 3, som levererar 264 (EPA-nominellt) och 220 (beräknat) mil avstånd från mindre batterier.

Polestar 2 kommer att göra mer än 400 hästkrafter från sina dubbla elmotorer, meddelade Volvo, och kan accelerera från 0-60 mph på mindre än fem sekunder. Den dubbla motorns modell 3-prestanda gör 450 hk och accelererar till 60 mph i 3,3 sekunder, enligt Tesla. Långgående modell 3 sedans utan prestandauppgraderingar gör 346 och 283 hk från versioner av alla och bakhjulsdrift.

Volvo angav inte laddningstider för Polestar 2, men modell 3 kan ladda upp till 170 miles på 30 minuter på en Supercharger. Hemladdning av en modell 3 kan variera beroende på anslutning och laddare.

 

Polestar 2

Inredning och exteriör

Polestar 2 bygger på en modulär arkitektur som används av Volvo och dess moderbolag, Geely, för andra bilar. Polestar 2 är relaterat till Volvo XC40 crossover SUV som säljs över hela världen, och är nära relaterat till Lynk & Co. 03 sedan såld i Kina och andra marknader. I Polestar 2 syftar den lilla sedan till klarare former och en minimalistisk inredning, men inte lika skarp som modell 3: s interiör. Polestar kommer att vara bland de första som använder ett Android-baserat infotainmentsystem som Volvo kommer att anta för flera av sina bilar, och som modell 3, dominerar en stor vertikalt orienterad pekskärm uppmärksamhet i kabinen.

 

 

2018 Tesla Modell 3

Modell 3: s design är mer tillgänglig nu när bilen är mer tillgänglig. Den avrundade formen och trunkerad look från modell S sedan och modell X crossover-wrap runt modell 3: s mindre ram, även om en högre svans som är en aerodynamisk boon gör det möjligt att se en breda look på den lilla sedan. Inuti är modellen 3 spartansk och erbjuder bara en 15-tums pekskärm mitt i instrumentbrädan som visuell lättnad. I högsta kvaliteter kan materialen göra det öppna interiøret mer lugnande, även om vi inte är säkra på hur bra det kommer att översättas med basermaterial.

 

 

Tesla Modell 3 mot Polestar 2 ovan

Pris och försäljning

Bland Teslas gåvor till biluniversumet är dess direktförsäljningsmodell som i grunden förändrat hur folk anser att köpa bilar. Modell 3 är tillgänglig för beställning direkt från tillverkaren med mindre väntan än när den först rullade ut i juli 2017. Även om Tesla ännu inte har levererat sitt belopp på $ 35.000 för modell 3, är den minst dyra modell 3 Mid- Området kostar $ 42,900 före tillämpliga statliga och federala skatteavbrott. De flesta modell 3-order kommer att vara för dyrare bilar, och en fullt laddad modell 3 AWD Performance kostar nära $ 66,000 med aktiva säkerhetsfunktioner.

Polestar 2 kommer att lanseras med en prislapp på nära $ 63,000 för en version av lanseringsversionen, men automakeren säger att en mer överkomlig $ 44.000-version kommer att anlända strax efter. Med en cue från Teslas butikfält, säger Polestar att utställningslokalerna kommer att bli mindre återförsäljare som ligger närmare städer. Det är oklart hur köpare kommer att beställa en Polestar 2, även om Volvo har använt ett appbaserat shoppingverktyg för sina bilar tidigare, inklusive en prenumerationsmodell som låter ägarna byta ut bilar efter ett år som en smartphone.

POLESTAR 2: S HEMLIGA VAPEN MOT TESLA MODEL 3 ÄR INBYGGD ANDROID AUTO

Googles nya infotainment-system är en stor sak

Tittar på Polestar 2 från utsidan finns det få bevis på prissättningen delta som finns mellan den och den supercar-rivande Polestar 1. Den 1 kostar 155 000, vare sig i euro eller dollar, medan Polestar 2 lanseringsmodell är 59 900 euro, till följas av lägre nivåvarianter som sjunker så lågt som 40 000 euro (ungefär 45 000 dollar, med skatt ingår). Men utseendet på detaljer i designen är högklassig i båda Polestar-modellerna. Polestar 2 ser ut och känns som ett lyxfordon, och med utgångspunkt i startpriset, ska det rimligen förväntas.

På insidan är bilen utrustad med vegan textilier, även om ett ventilerat Nappa läder alternativ finns också. Utöver det kan du lägga till ett prestandapaket, metallfärg och 20-tums fälgar, och det handlar om så mycket konfigurationstoppning som Polestar tillåter. Många av de coola grejerna om den här bilen kommer som standard på lanseringsmodellen, inklusive de inbyggda bakre backspeglarna, panoramautsikt över taket, de beröringsaktiverade lamporna för personer som sitter i ryggen och, naturligtvis, ädelstenar från inbyggd Android Auto .

En 11,1-tums pekskärms-LCD-skärm i mitten av Polestar 2s instrumentpanel är Android Auto, som i sin tur hanterar de flesta av bilens funktionskontroller. Det är bara ett fåtal få knappar och knoppar att fiska med. Medan det fortfarande är prototypformat, ser demo jag såg på Android Auto som lovande. Det integrerar Google Maps, Google Assistant och Google Play Butik, men det finns inte många appar som du kan köra på det än. En Polestar-rep visade mig hur systemet – vars gränssnitt är anpassat av Polestar – och den underliggande funktionaliteten är gjort i partnerskap mellan bilproducenten och Google – automatiskt återuppfyller de senaste platserna som bilen har varit så troliga destinationer och beräknar dessutom hur mycket av en laddning kommer att lämnas när föraren når varje plats.

Integration av Google Maps och batterilivslängd på Polestar 2.

Om batteriet förväntas vara mer än 50 procent fullt är det allt bra och ingen indikation görs – för det antas att du har tillräckligt med ström för att komma och komma tillbaka. Om å andra sidan uppskattningen är att batteriets laddning kommer att sjunka under hälften, får du en indikator som berättar hur mycket du har kvar vid ankomst. Det här är byggt på Google Maps, vilket implementeras med Polestars färger i stället för Googles bekanta beige-och-grönt färgschema. Jag är en stor fan av detta samarbete, eftersom det fortfarande lämnar utrymme för differentiering mellan olika biltillverkare – på grundval av att ge en mer intuitiv UX eller mer exakt batterilivsuppskattning.

Spotify-integration med Google Assistant fungerar liksom jag känner det från Googles startsida. Du säger bara “OK Google, spela några Rolling Stones,” och borta går det. Ingen tillagd lag, ingen svårighet att känna igen ditt tal. Harman Kardons ljudsystem är också ganska sött, och beröringskänsligheten på den vertikalt orienterade skärmen ser snabbt ut. Även om det fortfarande är en tidig förhandsgranskning av vilken inbyggd Android Auto som kommer att se ut i bilarna i vår närmaste framtid, lämnar denna erfarenhet mig glädje att komma dit så fort som möjligt. Det är på tiden bilinfotainment-system som fångas med framsteg i resten av teknikindustrin, och Google har räckvidd och resurser för att göra det förändras universellt.

Polestar 2 har ett utlovat WLTP- intervall på 500 kilometer, baserat på ett 78kWh batteri som spänner över hela golvet i bilen. Polestar hävdar att det här är mer än “ett batteri med ett chassi på toppen”, eftersom 27-cells batteriets styvhet sägs bidra till bilens vridstyvhet och bidra till att minska ljudet i kabinen med 3,7 dB. Med 300kW (408hp) effekt jämnt fördelad mellan två motorer – en på framsidan och en bak – Polestar 2 kan gå från 0 till 60mph på mindre än fem sekunder. Eller så är målet ändå. Nästan alla aktuella specifikationer för den här bilen åtföljs av att de är preliminära och målvärden.

Om det finns en stor frustration om Polestar 2, är det den här bilens tidslinje att släppa. Den jämförs positivt med Teslas modell 3, både vad gäller design, prestanda, intervall, prissättning (Polestar har lovat att specificera en modell för abonnemangs äganderätt som ett alternativ till ett direkt inköp) eller moderniteten av dess infotainment-erfarenhet. Plus, liksom Tesla, planerar Polestar att fortsätta förbättra sina bilar genom regelbundna uppdateringar av fast programvara. Men Polestar 2 är fortfarande mer än ett år kvar, medan Tesla nyligen började leverera modell 3 i Europa .

Du kan lägga ner pengar och reservera din Polestar 2 just nu, men det kommer inte vara förrän i mitten av 2020 att leveranser av lanseringsutgåvan börjar, och då kommer det sannolikt att vara 2021 innan vi ser de billigaste varianterna som säljs . Känns som en lång tid att vänta på framtiden.

Gilla oss - 100%

100%

User Rating: 4.17 ( 3 votes)

Källa
www.polestar.comtopgear.cominsideevs.comgreencarreports.com theverge.comdigitaltrends.com
Back to top button
%d bloggare gillar detta:

AdBlock upptäckt!

Hej, läsare i Sverige. Om du använder AdLanda ofta är detta meddelande till dig. Inaktivera AdBlock (reklamblockerare) på AdLanda.